• News
  • Biografia
  • Książki
  • Fragmenty
  • Recenzje
  • Artykuły
  • Sztuki i scenariusze
  • Filmy
  • Galeria
  • Audiobooki
  • Wywiady
  • Audycje
  • Cytaty

polska strona autora


  • Wydania zagraniczne
  • Ciekawostki
  • Prace
  • Soundtracki
  • DVD
  • Facebook
  • Linki
  • Forum
  • Księga gości
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Konkursy
  • Archiwum newsów

Książki











licznik odwiedzin:
Liczniki
Prace

AMERYKAŃSKI WESTERN LITERACKI W XX WIEKU. MIĘDZY HISTORIĄ, FANTAZJĄ A IDEOLOGIĄ.

Praca zbiorowa pod redakcją Agaty Preis-Smith i Marka Paryża.

 

data/media/people/amerykanski western literacki.jpg


O książce:

O ile na początku XX wieku powstały różne wersje mitologii pogranicza, w których „białym” osadnikom i „czerwonym” Indianom, czy też kobietom i mężczyznom, wyznaczono z góry ustalone, przeciwstawne role, o tyle w drugiej połowie stulecia ostre podziały etniczne czy genderowe bywały odwracane i zacierane w próbach zamiany mitologii w zbeletryzowane wersje historii społecznej, ekonomicznej i politycznej amerykańskiego Zachodu. Nie oznaczało to jednak rezygnacji z ambicji estetycznych i tworzenia wielkich dzieł na kanwie westernowych fabuł i konwencji. Wydaje się wręcz, iż procesy demitologizacji uwolniły twórczą wyobraźnię i umożliwiły powstanie poważnej literatury. Problematyzuje ona obraz przeszłości amerykańskiego Zachodu, co niekoniecznie oznacza porzucenie zapisów mitotwórczej wyobraźni: autorzy współczesnych westernów wydają się raczej kierować chęcią wykreowania mitu alternatywnego wobec klasycznych konwencji, a więc mitu, który pełniej i wnikliwiej objaśniałby zawiłości ponowoczesnej historii Ameryki. [Ze wstępu Agaty Preis-Smith]

SPIS TREŚCI

Agata Preis-Smith: Wstęp.

Część I: Tradycja

Agata Preis-Smith: „Ideologie mitu pogranicza w Wirgińczyku Owena Wistera”.

Dominika Ferens: „Zane Grey”.

Marek Paryż: „Western literacki w latach 40. XX wieku: Walter Van Tilburg Clark, Jack Schaefer i A.B. Guthrie”.

Józef Jaskulski: „Bajarz mimo woli: Pościg Louisa L’Amoura”.

Część II: Rewizje

Agata Preis-Smith: „Poetyka miasteczka widma w narracjach antywesternu”.

Anna Pochmara: „Amerykański picaro, «czarni biali» i «pół mężczyźni – pół kobiety»: kulturowa liminalność a fabuła pikareski i westernu w powieści Thomasa Bergera Mały Wielki Człowiek”.

Justyna Wierzchowska: „Jabłko, węże i śmierć. Kara za prawdziwe męstwo, czyli o tym, co czeka dziewczynki, które zapuszczają się na zakazane terytorium”.

Hanna Boguta-Marchel: „Krwawy południk Cormaca McCarthy’ego: poza schematem rewizjonizmu”.

Justyna Włodarczyk: „Westernowy melodramat. Tajemnica Brokeback Mountain – opowiadanie Annie Proulx i film Anga Lee”.

Część III: Wariacje etniczne

Ewa Łuczak: „«Pisanie jest walką» – męski neohuduizm Ishmaela Reeda”.

Joanna Ziarkowska: „Sztuczne zęby Johna Wayne’a, czyli dlaczego indiańscy pisarze nie lubią westernów”.

Grażyna Zygadło: „Nie mój mit, ale moja historia: wątki westernowe w prozie Chicano/a”.

Jadwiga Maszewska: „Pogranicze w opowiadaniach Błękitny hotel Stephena Crane’a i The Cariboo Cafe Heleny Viramontes”.

ISBN 978-83-62676-27-9

Wydawca: Czuły Barbarzyńca Press

Wydanie pierwsze

Ilość stron: 274
Format: 160x230 mm
Oprawa: miękka klejona ze skrzydełkiem
Data wydania: grudzień 2013

Podziel się |

© Cormac McCarthy

info@cormacmccarthy.pl