AMERYKAŃSKI WESTERN LITERACKI W XX WIEKU. MIĘDZY HISTORIĄ, FANTAZJĄ A IDEOLOGIĄ.
Praca zbiorowa pod redakcją Agaty Preis-Smith i Marka Paryża.
O książce:
O ile na początku XX wieku powstały różne wersje mitologii pogranicza, w których „białym” osadnikom i „czerwonym” Indianom, czy też kobietom i mężczyznom, wyznaczono z góry ustalone, przeciwstawne role, o tyle w drugiej połowie stulecia ostre podziały etniczne czy genderowe bywały odwracane i zacierane w próbach zamiany mitologii w zbeletryzowane wersje historii społecznej, ekonomicznej i politycznej amerykańskiego Zachodu. Nie oznaczało to jednak rezygnacji z ambicji estetycznych i tworzenia wielkich dzieł na kanwie westernowych fabuł i konwencji. Wydaje się wręcz, iż procesy demitologizacji uwolniły twórczą wyobraźnię i umożliwiły powstanie poważnej literatury. Problematyzuje ona obraz przeszłości amerykańskiego Zachodu, co niekoniecznie oznacza porzucenie zapisów mitotwórczej wyobraźni: autorzy współczesnych westernów wydają się raczej kierować chęcią wykreowania mitu alternatywnego wobec klasycznych konwencji, a więc mitu, który pełniej i wnikliwiej objaśniałby zawiłości ponowoczesnej historii Ameryki. [Ze wstępu Agaty Preis-Smith]
SPIS TREŚCI
Agata Preis-Smith: Wstęp.
Część I: Tradycja
Agata Preis-Smith: „Ideologie mitu pogranicza w Wirgińczyku Owena Wistera”.
Dominika Ferens: „Zane Grey”.
Marek Paryż: „Western literacki w latach 40. XX wieku: Walter Van Tilburg Clark, Jack Schaefer i A.B. Guthrie”.
Józef Jaskulski: „Bajarz mimo woli: Pościg Louisa L’Amoura”.
Część II: Rewizje
Agata Preis-Smith: „Poetyka miasteczka widma w narracjach antywesternu”.
Anna Pochmara: „Amerykański picaro, «czarni biali» i «pół mężczyźni – pół kobiety»: kulturowa liminalność a fabuła pikareski i westernu w powieści Thomasa Bergera Mały Wielki Człowiek”.
Justyna Wierzchowska: „Jabłko, węże i śmierć. Kara za prawdziwe męstwo, czyli o tym, co czeka dziewczynki, które zapuszczają się na zakazane terytorium”.
Hanna Boguta-Marchel: „Krwawy południk Cormaca McCarthy’ego: poza schematem rewizjonizmu”.
Justyna Włodarczyk: „Westernowy melodramat. Tajemnica Brokeback Mountain – opowiadanie Annie Proulx i film Anga Lee”.
Część III: Wariacje etniczne
Ewa Łuczak: „«Pisanie jest walką» – męski neohuduizm Ishmaela Reeda”.
Joanna Ziarkowska: „Sztuczne zęby Johna Wayne’a, czyli dlaczego indiańscy pisarze nie lubią westernów”.
Grażyna Zygadło: „Nie mój mit, ale moja historia: wątki westernowe w prozie Chicano/a”.
Jadwiga Maszewska: „Pogranicze w opowiadaniach Błękitny hotel Stephena Crane’a i The Cariboo Cafe Heleny Viramontes”.
ISBN 978-83-62676-27-9
Wydawca: Czuły Barbarzyńca Press
Wydanie pierwsze
Ilość stron: 274
Format: 160x230 mm
Oprawa: miękka klejona ze skrzydełkiem
Data wydania: grudzień 2013